Sabtu, 10 Mei 2008

Dalam kegairahan masyarakat Indonesia mengamalkan fahaman mazhab masing-masing, tak ketinggalan berlaku pertelingkahan dikalangan pengikut mazhab dalam meyatakan fahaman mereka yang paling betul & yang fahaman lain sesat. Sedih bila mendengar cerita dari Syeikh, ada dikalangan pengikut yang taksub mengkafirkan ulama2 terdahulu, sedangkan pimpinan mazhab mereka sendiri tidak memfatwakan sedemikian.
Dikesempatan yang ada baru-baru ini, anak-anak Malaysia turut serta dalam Dauroh yang diadakan di Ma'had Az-Zein Al-Makky Al-'Aly Littafaqquh Fiddiin Wa Tahfiidzul Qur'an. Pondok pesantren yang terletak dibogor kurang lebih 25KM dari UIN Syarif Hidayatullah. Dauroh tersebut menyingkapi masalah Khilaf dan hal-hal yang hangat dibincangkan oleh masyarakat berkaitan dengan amlan-amalan yang dianggap sebagai amalan bid'ah sesat yang timbul di kalangan ummat di Indonesia.
Kepada kawan-kawan Malaysia lain belum ikut baru-baru ini, Syeikh Noeruddin mengalu-alukan kedatangan kita ke pondok Beliau jika ada kelapangan. Bagi yang telah berkahwin juga, rumah disediakan secara gratis di pondok.

Tiada ulasan: