Sabtu, 14 Jun 2008

Silaturrahmi atau main, perkataan tak asing lagi buat kami di Indonesia. Kalau di Malaysia orang panggil ziarah bila berkunjung ke rumah jiran tetangga, tapi di sini "main"..., pada mula nya kelakar jugak bila dengar, tapi sekarang dah jadi kebiasaan. Masih banyak lagi perkataan yang biasa kat Malaysia tapi ternyata tak boleh pakai kat sini. Contoh seperti seronok, pusing dan macam-macam lagi....,
Pagi sabtu 14hb 6, Mahasiswa dari Fakulti Kedoktoran UIN Syarif HIdayatullah mengadakan praktikal ke Rt02 Rw09 Pisangan Barat, Ciputat. Dalam rangka menyelesaikan Praktikal mereka bagi menyempurnakan tugas kuliah di UIN ini mereka secara tak sengaja "main" di rumah anak Malaysia.
"Kanget" (terkejut) jugak bila dikunjungi tamu dari mahasiswi. Walau bagaimana pun, kunjungan mereka memberi banyak input buat kami di tempat orang. Kalau di negara kita, pesakit sekadar kena bayar bila menginap hospital, tapi di sini...., tidak boleh menginap di hospital kalau tak bayar wang pendahuluan. Di Ibu Kota ini jugak, sumber air bersih amat susah. Biasanya untuk membasuh dan mandi, kami pakai air perigi, tapi untuk memasak dan minum hari-hari, mesti beli air galong Aqua. Apa-pun, kita harus bersyukur..., negara kita yang tidak seteruk negara orang. Tapi pimpinan Islam masih belum ditegakkan & Mesti ditegakkan!

Tiada ulasan: